2015 var et festeligt år; ACSI fyldte 50 år, og campingverdenen kunne fejre at være blevet 100 år

En kano, bomuldstelt, tæpper og en ration mad. Med det tog de første campister på farten i England i det 20e århundrede. Den hollandske skrædder Carl Denig blev inspireret i London, da han hørte om et campingeventyr af sin kollega Thomas Holding. Han tog med et hjemmelavet telt på camping på den engelske ø Wight. Tilbage i Holland nød folket hans historier, hvorefter Denig fik ideen til at producere telte istedet for klæder. 

Fra elitehobby til folkesport
Dengang var camping kun bestemt for spejdere, gruppe af unge mennesker i organisationer og militæret. Kun de heldige få, som havde penge nok til campingudstyr, tog ud i naturen. Camping blev set som en sport. Efter 2. Verdenskrig skete der mange forandringer, og Holland begyndte at tage på masser af camping. Myndighederne mente at folket havde brug for frisk luft og stilhed, for en sund sjæl og en sund krop. Telte blev billigere og campering blev et hit. I 60’erne stod folket som sild i en tønde på campingpladser i klitterne, og sang fornøjeligt med guitarer rundt om bålet. På denne tid vandt villateltet mere popularitet, og derefter kom campingvognen.

ACSI kommer og kigger
Underviser Ed van Reine var en ivrig campist, og tog i sommeren 1965 langs med sin familie. Endelig fremme på campingpladsen i Spanien, viste det sig at der ikke var flere pladser. Det var en stor skuffelse, efter den lange rejse. Med to kollegaer fra undervisningen, filosoferede han over et reserveringssystem, med hjem i Holland, for populære campingpladser i Europa. ”Auto Camper Service International” omtalt som ACSI var født. De 3 udvalgte 55 campingpladser. Ved tilbagevenden til Holland, blev der undersøgt efter baggrundsinformation for campngpladserne, og det blev som en helhed publiceret. Målet var, at ingen campist ville stå i situation hvor campingpladsen var fyldt op, fordi man nu kunne reservere en plads, med hjælp fra informationen fra guiden. For fl. 1,- kunne man købe bogen. I en tid hvor camping voksede til ”folkesport nummer et”, var en sådan guide meget ønsket.

Allrounder i camping verdenen
Langsomt voksede ACSI til et firma med en bred skala af produkter i camping verdenen. Sådan blev ACSI campingrejser, ACSI Club ID, Eurocamping og forskellige nye guider med delområder og temaer introduceret. Den dag idag, sørger mere en 300 inspektører for at kun kvalitets campingpladser kommer i ACSI guiden. Hvor udvælgelsen af campingpladser startede som en hobby, er det blevet til en stor opgave. Væbnet med produktinformation, kontrakter, instruktioner, guider, kort, skilte og flag tager inspektørerne hvert år ud til deres inspektionsområder. Takket være dem er ACSI gennem 50år vokset til en europæisk leder, som hvert år sælger 500.000 guider i 14 lande.